Kindercoaching


Wat is kindercoaching

Kinderen hebben veel vaardigheden te leren om zich te ontwikkelen van een hulpbehoevende baby tot een zelfstandige volwassene. 

Soms lukt het niet om een gewenste vaardigheid goed te ontwikkelen; bijvoorbeeld vanwege hoogsensitiviteit, door leerproblemen, (faal)angst, weinig zelfvertrouwen, onzekerheid, een negatief zelfbeeld, door boosheid en zich onbegrepen voelen of anders. Uw kind gaat mogelijk gedrag vertonen dat niet wenselijk is.


Een kindercoach kan dan uitkomst bieden door op een positieve manier naar het 'probleem' te kijken en het om te zetten naar een leerdoel waar aan gewerkt kan worden. 

Het probleem mag er zijn, maar hoe kan het kind en zijn omgeving er mee omgaan zodat het geen belemmering meer is naar een volgende stap van de ontwikkeling. 

Doel is om samen, met ouder en kind, oplossingen vinden en ontdekken wanneer het gewenste leerdoel al wel lukt of soms al heel goed gaat.


Voor wie is kindercoaching

Rond het negende levensjaar van een kind verandert er veel. Deze ontwikkelingsfase maakt dat het gedrag soms verandert; ze worden brutaler en eigenwijzer, doen stoer of zijn sneller boos of plotseling heel verdrietig. Ze beleven emoties heel intens en zijn zich er van bewust. Soms geeft dit ook lichamelijke klachten.  
In deze ontwikkelingsfase gaan kinderen vanuit een nieuw gezichtspunt naar de dingen kijken, worden zich bewust van hun eigen ik en komen hierdoor tegenover de ander te staan. Ze willen hun eigen wereld groter maken, maar tegelijkertijd is er ook behoefte aan veiligheid en geborgenheid. Deze nieuwe fase maakt dat kinderen zich soms kwetsbaar voelen.
Vanwege de bewustwording in deze fase zijn kinderen in deze leeftijd prima te coachen, ze kunnen dan ook vaak zelf aangeven wat de hulpvraag is.

Voor kinderen in deze ontwikkelingsfase is het van belang dat ze ondersteund worden; bouwen aan veerkracht en zelfvertrouwen is belangrijk om zich gezond te ontwikkelen.

In mijn oplossingsgerichte begeleiding van kinderen ga ik uit van de eigen kracht, de eigen mogelijkheden en de eigen talenten van het kind.